Pedagógus illetmény: szeptember 1-jétől a teljesítményértékelés alapján

A pedagógusok teljesítményértékelésének részletes szabályait tartalmazó TÉR rendelet alapján a teljesítményértékelést első alkalommal a 2024. szeptember 1-je és 2025. június 30-a közötti időszakra vonatkozóan kellett elvégezni. Első alkalommal 2025. szeptember 1-jével kell megállapítani az illetményt a teljesítményértékelés eredményére figyelemmel.

Szerző: dr. Balás Endre

A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) előírja, hogy a munkáltató minden évben köteles értékelni a pedagógus és a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben (NOKS munkakörben) foglalkoztatott személyek teljesítményét, és a teljesítményértékelés eredményét az illetmény megállapítása során figyelembe kell vennie. 

A pedagógusok teljesítményértékelésének részletes szabályait a 18/2024. (IV. 4.) BM rendelet (TÉR rend.) állapítja meg, amely 2024. június 1-jén lépett hatályba.

A TÉR rend. alapján a teljesítményértékelési időszak óvodák esetében szeptember 1-jétől a következő év július 15-éig tart, de a teljesítményértékelést első alkalommal a 2024. szeptember 1-je és 2025. június 30-a közötti időszakra vonatkozóan kellett elvégezni, majd a teljesítményértékelés eredményére figyelemmel első alkalommal a 2025. szeptember 1-jével kell megállapítani az illetményt. 

Az illetmény teljesítményértékelés alapján történő módosításához nem szükséges a felek közös megegyezése, hiszen a Púétv. 43. § (1) bekezdése szerint a munkáltató a foglalkoztatotti jogviszonyban álló havi illetményének összegét egyoldalúan is meghatározhatja, viszont a pedagógus havi illetményét a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról szóló 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet (Vhr.) 88/A. § (1) bekezdésben meghatározott, egyes fokozatokhoz tartozó illetménysávok keretein belül kell megállapítani.

A 2024/2025. tanévi teljesítményértékelés alapján történő illetmények kifizetését a 182/2025. (VI. 30.) Korm. rendelet szabályozza. A rendelet alapján a 2024/2025-ös teljesítményértékelés során a Púétv. 98. § (3) bekezdése szerinti teljesítményértékelés eredményeként meghatározott illetményemelésre felhasználható összeg fenntartónként a pedagógus teljesítményértékelés hatálya alá tartozó, teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámítva havonta és átlagosan fejenként 20.000,- Ft, amelyet a munkáltató kizárólag a jogosultak illetményemelésére használhat fel. A munkáltató az átlagos teljesítményt nyújtó pedagógusok számára legfeljebb havi 20.000,- Ft illetményemelést biztosíthat, míg a kiemelkedő teljesítményt nyújtók számára legalább havi 20.000 ,- Ft, legfeljebb havi 60.000,- Ft illetményemelést köteles biztosítani. A teljesítményértékelés alapján az illetményt 2025. szeptember 1-jétől kell megállapítani, az ezzel kapcsolatos kinevezésmódosítást pedig legkésőbb 2025. szeptember 20-ig kézbesíteni kell.

A rendelet azt is előírja, hogy ha az érintettet 2025. szeptember 1-jén vagy 2026. január 1-jén magasabb pedagógus fokozatba kell átsorolni, az átsorolás időpontjától a rá vonatkozó illetménysáv alsó határánál legalább a teljesítményértékelés alapján megállapított illetményemelés összegével magasabb összegű havi illetményre jogosult. Az így megállapított illetménybe nem számít be az esélyteremtési illetményrész, a gyakornoki besorolás, a mesterfokozat utáni illetménynövekedés, a pótlék és a megbízási díj. 

Az illetmény megállapításával és a teljesítményértékeléssel kapcsolatban megemlítjük továbbá a Vhr. 88/A. §-ának (2) bekezdését, amely alapján a pedagógus háromévente, tárgyév január 1. napjától 2,5%-os mértékű illetményemelésre jogosult, ha az adott hároméves időszakban illetményemelésben nem részesült. E tekintetben azonban nem minősül illetményemelésnek, ha a pedagógus illetménye magasabb fokozatba történő átsorolás vagy a teljesítményértékelés eredménye miatt emelkedett, tehát a pedagógus a háromévenkénti 2,5%-os mértékű illetményemelésre ezekre tekintet nélkül válik jogosulttá.