A Magyar Közlöny 2025. évi 79. számában hirdették ki a 2024/2025. tanévi teljesítményértékelés alapján történő illetmény kifizetéséről és egyes köznevelési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló 182/2025. (VI. 30.) Kormányrendeletet (Kormányrendelet).
A TÉR-hez kapcsolódó illetményelemelés
A jogalkotói indokolás szerint a Kormány kiemelt célja, hogy az Európai Unióval kötött megállapodás alapján a 2025–2031. évekre biztosítsa, hogy a pedagógusok átlagbére elérje a diplomás átlagbér nyolcvan százalékát, ennek során célja a béremelésre biztosított források teljesítményalapú elosztása. Ezek alapján az indokok alapján a kormányrendelet rögzíti, hogy a 2024/2025. tanév végén végrehajtott teljesítményértékelés során a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (Életpályatörvény) 98. § (3) bekezdése szerinti teljesítményértékelés eredményeként meghatározott illetményemelésre
- felhasználható összeg
- fenntartónként
- a pedagógus-teljesítményértékelés hatálya alá tartozó,
- teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámítva
- havonta és átlagosan
- fejenként 20 000 forint, amelyet
- a munkáltató kizárólag a jogosultak illetményemelésére használhat fel.
A tankerületi központ által fenntartott iskola, kollégium esetén a teljesítményértékelés eredményeként meghatározott illetményemelésre felhasználható összeg tekintetében fenntartónak a Klebelsberg Központot kell tekinteni.
Az adható és a kötelező emelésre jogosultak
A munkáltató
- az átlagos teljesítményt nyújtó értékelendő személy számára legfeljebb havi 20 000 forint illetményemelést biztosíthat,
- a kiemelkedő teljesítményt nyújtó értékelendő személy számára legalább havi 20 000 forint, legfeljebb havi 60 000 forint illetményemelést köteles biztosítani.
Ha az érintettet 2025. szeptember 1-jén vagy 2026. január 1-jén magasabb pedagógus fokozatba kell átsorolni, ettől az időponttól a rá vonatkozó illetménysáv alsó határánál legalább a fenti összeggel magasabb – esélyteremtési illetményrész, a gyakornoki besorolás, a mesterfokozat és meghatározott tantárgyak tanítása utáni illetménynövekedések, valamint pótlék és megbízási díj nélküli – havi illetményre jogosult.
Fontos határidők
Az életpályatörvény 98. § (3) bekezdésének alkalmazásával a 2024/2025-ös teljesítményértékelés eredményeként az illetményt 2025. szeptember 1-jétől kell megállapítani, az erre vonatkozó kinevezésmódosítást legkésőbb 2025. szeptember 20-áig kézbesíteni kell.
Az oktatási igazolványokról szóló kormányrendelet módosítása
Az oktatási igazolványokról szóló 362/2011. (XII. 30.) kormányrendelet 40/A. paragrafusában a gyermekvédelmi vonatkozásokkal kiegészítették a közreműködő intézmény fogalmát.
A 362-es kormányrendelet új 40/K. és 40/L. paragrafusai a külhoni pedagógusok részére kiadható pedagógusigazolvány szabályait rendezik.
Az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról szóló kormányrendelet módosítása
Az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervekről, valamint a Klebelsberg Központról szóló 134/2016. (VI. 10.) kormányrendelet 8/A. paragrafusának új (3a) bekezdése alapján, ha jogszabály alapján
- az iskola, a kollégium a tanulmányi rendszer útján csatlakozik állami informatikai rendszerhez vagy szolgáltatáshoz, a köznevelési intézmény nevében,
- a tanulmányi rendszer állami informatikai rendszerhez vagy szolgáltatáshoz köteles csatlakozni,
a csatlakozáshoz szükséges eljárásban a Klebelsberg Központ jár el.
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról szóló kormányrendelet módosítása
A pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról szóló 401/2023. (VIII. 30.) kormányrendelet több ponton is módosult, alapvetően a képesítési előírások változásával.
A kormányrendelet 10. § (1) bekezdés c) pontja alapján a jövőben az alkalmazáskor és a vezetői megbízáskor pedagógus-munkakör betöltésére jogosító oklevélnek kell elfogadni
- a pedagógia szakos előadói,
- a nevelőtanári,
- a konduktori,
- a konduktor-óvodapedagógusi és
- a konduktor-tanítói, valamint
- a konduktor (óvodapedagógus vagy tanító szakiránnyal),
- a konduktor (óvodapedagógus vagy tanító specializációval) és
- a konduktor (óvodai, iskolai vagy pedagógiai rehabilitáció specializációval)
szakképzettséget tanúsító, felsőfokú iskolai oklevelet.
Szintén változás, hogy a kormányrendelet 26. § (3) bekezdésének módosítása nyomán a kizárólag sajátos nevelési igényű gyermekek nevelését, oktatását ellátó nevelési-oktatási intézményben igazgatói (főigazgatói) megbízást az kaphat, aki a főszabály szerinti feltételek mellett felsőfokú végzettséggel és a gyermekek sajátos nevelési igényének típusa és súlyossága szerinti
- gyógypedagógusi,
- gyógypedagógiai tanár vagy terapeuta,
- konduktor,
- konduktor-tanító,
- konduktor-óvodapedagógus,
- konduktor (óvodapedagógus vagy tanító szakiránnyal),
- konduktor (óvodapedagógus vagy tanító specializációval) vagy
- konduktor (óvodai, iskolai vagy pedagógiai rehabilitáció specializációval)
szakképzettséggel rendelkezik.
A pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló kormányrendelet módosítása
Fontos változás, hogy a pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) kormányrendelet 6. § (2) bekezdésének módosítása nyomán a gyakornoki továbbképzés a jövőben két, egyenként tizenöt kreditértékű képzésen való részvétellel és az előírt tanulmányi követelmények teljesítésével valósul meg:
- az egyik továbbképzés a köznevelés közszolgálat voltával kapcsolatos ismeretekre készít fel,
- a másik a pedagógus munkaköréhez kapcsolódó, az igazgató által megjelölt, a második számú melléklet szerinti képzés, amely a nevelő-oktatómunka során alkalmazott tartalomszabályozókról szól.
Új elem a kormányrendelet 6. § (5) bekezdésének e) pontja, amely szerint a pedagógus-továbbképzés választható képzési kreditszáma – választható képzésen való részvétel helyett vagy amellett – teljesíthető idegen nyelvet oktató pedagógus esetén a nyelv szerinti országban nyelvi felkészítésben vagy ilyen továbbképzés nemzetközi megállapodás alapján Magyarországon történő megszervezése esetén az abban való részvétellel.
